Ένωση Πλοιάρχων: Τα ελληνικά λιμάνια της ταλαιπωρίας και της αγωνίας

neostrategy.gr
Photo: Josh Chiodo

Δεν φτάνουν τα απλησίαστα εισιτήρια που, για πολλούς, κάνουν απαγορευτικό το ταξίδι με πλοίο, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), σε έκθεσή της, επισημαίνει ότι τα λιμάνια της Ελλάδας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα που επηρεάζουν την ασφάλεια και την εξυπηρέτηση χιλιάδων αυτοκινήτων και επιβατών, ενώ περιγράφει τα λιμάνια ως σημεία ταλαιπωρίας και αγωνίας αντί για πύλες προς τα νησιά.

Οπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της ιστοσελίδας, dnews.gr, τα κύρια προβλήματα είναι η ανεπαρκής χωρητικότητα αναμονής, οι σχεδόν ανύπαρκτοι χώροι αναμονής επιβατών, οι υποδομές που κατασκευάστηκαν δεκαετίες πριν και έχουν υποστεί σημαντική φθορά, η μείωση των βάθων των λιμανιών, οι ετοιμόρροπες προβλήτες και τα ελλιπή μέσα σήμανσης, καθώς και το ανεξέλεγκτο αγκυροβόλιο μεγάλων σκαφών αναψυχής δυσκολεύει την προσέγγιση των ακτοπλοϊκών.

Οι δήμοι και τα λιμενικά ταμεία αδυνατούν να προωθήσουν τις απαραίτητες μελέτες και έργα λόγω έλλειψης χρημάτων και γραφειοκρατικών δυσκολιών. Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς τα προβλήματα ασφαλείας, όπως η αντικατάσταση λαμπτήρων σε φάρους, παραμένουν άλυτα, ενώ η κατασκευή νέων προβλητών και η βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης είναι απαραίτητες αλλά χρονοβόρες διαδικασίες.

Το πρώτο μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα για τη βελτίωση των λιμανιών, με προϋπολογισμό 324 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε εξέλιξη, χρηματοδοτούμενο από το νέο ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Ωστόσο, παραμένει ασαφές αν τα χρήματα αυτά επαρκούν για να καλύψουν τη δεκαετή εγκατάλειψη λόγω της κρίσης χρέους και θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να αποκατασταθεί η κατάσταση.

Συγκεκριμένα, αναφέρονται προβλήματα σε διάφορα λιμάνια όπως στην Πάρο, όπου η αύξηση των πλοίων απαιτεί επέκταση θέσεων και ρύθμιση της κυκλοφορίας. Στην Κάσο, η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση με νότιους ανέμους είναι επικίνδυνη, ενώ στην Τζιά ζητείται επέκταση προβλήτας και εκβάθυνση της λιμενολεκάνης. Στον Πόρο απαιτείται εκβάθυνση του διαύλου και αυστηρός έλεγχος από το λιμενικό, ενώ στο Ρέθυμνο είναι αναγκαία η άμεση εκβάθυνση του λιμανιού λόγω φερτών υλικών.