Δύο εβδομάδες μετά τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης τα προβλήματα που καθημερινά παρουσιάζονται πιστοποιούν με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο ότι όσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης – παρά το γεγονός ότι η ΝΔ έχει πάρει την κατηφόρα – είναι πολιτικά κυρίαρχος, όσο δεν υπάρχει συγκροτημένη, ουσιαστική και ελπιδοφόρα αντιπολίτευση, η κυβέρνηση της ΝΔ θα κάνει ό,τι θέλει χωρίς να δίνει λογαριασμό σε κανέναν έχοντας και την προστασία των κυρίαρχων φιλοκυβερνητικών ΜΜΕ.
Και είναι το μετρό Θεσσαλονίκης το απτό παράδειγμα της κυβερνητικής, ανάλγητης μονοκρατορίας καθώς δεν υπάρχει μεγάλο έργο στη χώρα που με την έναρξη λειτουργίας του να αποκαλύπτεται ότι όλα έγιναν στο πόδι με στόχο μόνο το επικοινωνιακό σόου και ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης «πάτησε το κουμπί» χωρίς να του καίγεται καρφί για το γεγονός ότι το σύστημα δεν ήταν έτοιμο να λειτουργήσει και ότι νομοτελειακά θα παρουσιάζονταν προβλήματα.
Η ιστορία των μεγάλων έργων στη χώρα μας είναι ταυτισμένη με καθυστερήσεις πολλών ετών στην υλοποίησή τους, με μεγάλες υπερκοστολογήσεις, με συνεχείς αναθεωρήσεις του προϋπολογισμού τους, με πακτωλό αποζημιώσεων στους εργολάβους αλλά όχι με δυσλειτουργίες από την πρώτη στιγμή παράδοσης ενός έργου στην κυκλοφορία. Μόνο που ο Κυριάκος Μητσοτάκης και οι παρατρεχάμενοί του έσπασαν αυτή την παράδοση καθώς ελέγχουν το κυρίαρχο αφήγημα και δεν πτοούνται ούτε από το ενδεχόμενο οι δυσλειτουργίες στο, όπως λένε, πιο ασφαλές, όμορφο και σύγχρονο μετρό της Ευρώπης, να καταστούν κάποια στιγμή επίφοβες για χειρότερες καταστάσεις.
Χάρη στον Κυριάκο έγινε
Το κυρίαρχο αφήγημα των φιλοκυβερνητικών ΜΜΕ ήταν και είναι ότι το έργο της κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης πήγαινε στα βράχια αλλά με προσωπική παρέμβαση του Κυριάκου έγινε πραγματικότητα. Εν ολίγοις όλα τα έκανε ο πρωθυπουργός. Τους έτριξε τα δόντια, τους είπε να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, τους έβαλε απαράβατη προθεσμία γιατί αυτός και μόνο είχε την πολιτική βούληση να γίνει το μετρό Θεσσαλονίκης μετά από κάπου 30 χρόνια.
Ήταν τόση η πρεμούρα των φιλοκυβερνητικών ΜΜΕ να δείξουν την πυγμή και την αποφασιστικότητα του Μητσοτάκη που στα ρεπορτάζ παρασκηνίου ξέχναγαν τι είχαν γράψει και έδιναν άλλα στοιχεία σε νεότερα αποθεωτικά σχόλια για τον πρωθυπουργό.
Τα ρεπορτάζ και τα σχόλια για την προσωπική επιτυχία του Κυριάκου Μητσοτάκη είχαν ενταθεί τον τελευταίο χρόνο με σχόλια και πληροφορίες από το παρασκήνιο με τον πρωθυπουργό να παίρνει τηλέφωνα, να δίνει εντολές, να βάζει ασφυκτικές προθεσμίες, να χτυπάει το χέρι στο τραπέζι, να υποχρεώνει τους εργολάβους να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να γίνει το μετρό άψογο και σε συγκεκριμένη ημερομηνία, την 30η Νοεμβρίου 2024.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του ελέγχου του αφηγήματος από την κυβέρνηση με άλλα ντ΄άλλων πληροφορίες είναι δύο σχόλια από τα Παραπολιτικά με διαφορά ενός χρόνου.
Το πρώτο παρασκηνιακό ρεπορτάζ γράφτηκε στις 20 Νοεμβρίου 2023, δώδεκα μέρες μετά την εξαγορά του ΑΚΤΩΡΑ, που είχε αναλάβει την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης, από την Intrakat έναντι 110 εκατομμυρίων ευρώ. Το σχόλιο είχε τίτλο «Τα 20 εκατ. ευρώ του Εξάρχου για το Μετρό της Θεσσαλονίκης» και ανέφερε ότι το νέο αφεντικό της εταιρείας, έβαλε «ζεστά» 20 εκατομμύρια ευρώ για να ξεκινήσουν και πάλι οι εργασίες.
Ένα χρόνο μετά, και ενώ είχαν περάσει μόλις δύο ημέρες από τα εγκαίνια του μετρό Θεσσαλονίκης η ίδια φιλοκυβερνητική εφημερίδα επανήλθε για να αποθεώσει τον πρωθυπουργό, χαρακτηρίζοντας τα εγκαίνια ως «μία από τις ενδοξότερες στιγμές της διακυβέρνησης Μητσοτάκη». Στη συνέχεια επαναφέρει στη δημοσιότητα πληροφορίες για τηλεφώνημα Μητσοτάκη στον Αλέξανδρο Εξάρχου, μετά την εξαγορά του ΑΚΤΩΡΑ. Μόνο που οι πληροφορίες είναι λίγο πιο ενισχυμένες για το προφίλ Μητσοτάκη.

«Σε εκείνο το τηλεφώνημα που δέχθηκε από τον πρόεδρο Μητσοτάκη, ο οποίος, όπως αποκάλυψε το αφεντικό του Άκτωρα, του ζήτησε να επισπευσθούν οι εργασίες ολοκλήρωσης του Μετρό. Αυτό το τηλεφώνημα έγινε σχεδόν ταυτόχρονα με την εξαγορά της ιστορικής κατασκευαστικής από την Intrakat. Παράλληλα με τα καλορίζικα, ο Μητσοτάκης “φόρτωσε” στον Εξάρχου και ένα πενηντάρικο (σε εκατομμύρια ευρώ), αφού τότε δεν υπήρχε φράγκο, με αποτέλεσμα το έργο να έχει σταματήσει. Μετά το τηλεφώνημα του αρχηγού Κυριάκου, όπως είπε το αφεντικό του Άκτωρα, μάζεψε τους μηχανικούς, τους υπεργολάβους και καμιά πενηνταριά εκατομμύρια και ύστερα από λίγο επέστρεψε την κλήση στον πρωθυπουργό, με δέσμευση (αν κατάλαβα καλά) ότι θα ολοκληρωθεί στον χρόνο που επιθυμούσε το έργο. Άλλωστε, ο πελάτης έχει πάντα δίκιο και εν προκειμένω “πελάτης” είναι το Δημόσιο, το οποίο σε αυτήν τη φάση το εκπροσωπεί ο Μητσοτάκης».
Εν ολίγοις, ο πρωθυπουργός απαίτησε να κάνει εγκαίνια στο μετρό Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου 2024, με κάθε κόστος. Και για να γίνει αυτό, οι εργολάβοι έκοψαν κατά επτά μήνες τη δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος. Αυτό πληρώνουν τώρα οι Θεσσαλονικείς καθώς κάθε μέρα το μετρό κρύβει και μια δυσάρεστη έκπληξη.
11 μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας αντί 18
Η εικόνα εκατοντάδων επιβατών του μετρό, το απόγευμα του Σαββάτου (14/12) να περπατούν μέσα στη σήραγγα καθώς έγινε μπλακ άουτ με αποτέλεσμα να μπλοκάρει το σύστημα και να αποκατασταθεί μετά από 2,5 ώρες, κατέδειξε ότι όταν τα πρωτόκολλα ορίζουν δοκιμαστική λειτουργία 18 μηνών και η κυβέρνηση επέλεξε για να κόψει κορδέλα να περιορίσει τη δοκιμαστική λειτουργία σε 11 μήνες, τότε συνειδητά το Μαξίμου επέλεξε να παίζει με τη φωτιά.
Μπορεί η THEMA, η ιταλογαλλική Εταιρεία Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, στην ανακοίνωσή της να ήταν καθησυχαστική αναφέροντας ότι ακολουθήθηκε το πρωτόκολλο και ότι από το συμβάν δεν προέκυψε κανένα πρόβλημα ασφαλείας για τους επιβάτες, δεν απάντησε, όμως, σε δύο καίρια ερωτήματα και συγκεκριμένα:
–Γιατί έγινε μπλακ άουτ στη γραμμή του μετρό
-Γιατί η ηλεκτροδότηση αποκαταστάθηκε μετά από 1,5 ώρα
Και αυτό δεν ήταν το μοναδικό πρόβλημα. Μέχρι στιγμής έχουν συμβεί, τουλάχιστον, τέσσερις βλάβες με ακινητοποιήσεις συρμών. Η πρώτη συνέβη την τρίτη ημέρα λειτουργίας και η δεύτερη την αμέσως επόμενη, την τέταρτη ημέρα μετά τα εγκαίνια του έργου.
Να σημειωθεί ότι η ΤΗΕΜΑ ολοκλήρωσε την εκπαίδευση των εργαζόμενων τον Αύγουστο του 2024 και από τον Σεπτέμβριο ξεκίνησε τα δοκιμαστικά, αρχικά για 8 ώρες. Στη συνέχεια τα δοκιμαστικά γίνονταν επί 16 ώρες τον Οκτώβριο και από την 1η Νοεμβρίου μέχρι και την παραμονή των εγκαινίων για τα οποία η κυβέρνηση είχε βάλει ως dead line την 30η Νοεμβρίου, εκτελούσε δοκιμαστικά δρομολόγια επί 24 ώρες.
Η κοινοπραξία THEMA δεν είναι τυχαίο που ανέλαβε το ρίσκο της δήθεν κανονικής λειτουργίας του μετρό παρά το γεγονός ότι η δοκιμαστική λειτουργία περιορίστηκε στους 11 από τους 18 μήνες. Και δεν είναι τυχαίο καθώς η ιταλογαλλική κοινοπραξία των ATM S.p.A. και Egis Projects S.A.S., έχει αναλάβει για 11 χρόνια τη λειτουργία και συντήρηση των 9,6 χιλιομέτρων και των 13 σταθμών έναντι 250 εκατομμυρίων ευρώ.
Προβλήματα στα μηχανήματα των εισιτηρίων, στις κυλιόμενες σκάλες και τα ασανσέρ

Δύο εβδομάδες μετά την έναρξη της δήθεν κανονικής λειτουργίας του μετρό καθημερινά οι επιβάτες βρίσκονται αντιμέτωποι με σοβαρά λειτουργικά προβλήματα. Τα μηχανήματα έκδοσης και επικύρωσης των εισιτηρίων βγαίνουν συνεχώς εκτός λειτουργίας, το ίδιο και οι κυλιόμενες σκάλες και τα ασανσέρ.
Η έκδοση εισιτηρίου ή κάρτας αποδεικνύεται μπελάς καθώς πότε τα μηχανήματα δεν λειτουργούν αλλά και όταν λειτουργούν αυτό γίνεται κάτω από σουρεαλιστικές προϋποθέσεις όπως μαρτυρά και η παραπάνω εικόνα. Άλλα δέχονται μόνο κέρματα, άλλα δίνουν ρέστα μόνο από χαρτονόμισμα των 5 ευρώ ενώ δεν δέχονται πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες. Οι ουρές που σχηματίζονται κάθε μέρα στο μετρό αρχίζουν να δοκιμάζουν την αντοχή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης που έκαναν υπομονή επί 30 χρόνια και τώρα αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση Μητσοτάκη ως αχάριστοι, γκρινιάρηδες.
Η εικόνα μπάχαλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης έρχεται να επιβεβαιώσει εκείνους που λοιδορήθηκαν από την κυβέρνηση όταν έλεγαν ότι δεν έχει δοκιμαστεί η αντοχή των συστημάτων λειτουργίας και αυτό μόνο και μόνο για να κόψει κορδέλα με το έτσι θέλω ο Μητσοτάκης στις 30 Νοεμβρίου.
Το μπλακ άουτ του Ταχιάου

Ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, σε δηλώσεις του εμφανίστηκε να υποτιμά τη νοημοσύνη των πολιτών καθώς βγήκε να πει περιχαρής μετά το μπλακ άουτ και την ακινητοποίηση των συρμών ότι «έχουν ήδη διανυθεί 15.000 χιλιόμετρα και είναι το πρώτο ανάλογο περιστατικό».
Δηλαδή, ο αρμόδιος υφυπουργός εμφανίζεται να θεωρεί πως είναι μεγάλη επιτυχία που το μετρό της Θεσσαλονίκης στις δύο εβδομάδες λειτουργίας του έχει εμφανίσει ένα μεγάλο περιστατικό αστοχίας στη λειτουργία του με αποτέλεσμα να εφαρμοστεί πρωτόκολλο που εφαρμόζεται σε περιπτώσεις εκτάκτων γεγονότων όπως φωτιά ή σεισμός. Μήπως ο υφυπουργός φοβόταν ή και ακόμα φοβάται ότι θα συνέβαινε ή θα συμβεί κάποιο πιο ακραίο περιστατικό και έδειξε «ικανοποιημένος» από τη μέχρι σήμερα πορεία;
Ο Νίκος Ταχιάος στις εξηγήσεις του επέλεξε να κάνει και κάποιες τεχνικές αναφορές για το μπλακ άουτ που απλώς κατέδειξαν ότι ήταν υψηλού ρίσκου η απόφαση η 18μηνη δοκιμαστική λειτουργία να περιοριστεί στους 11 μήνες για να κάνει το κομμάτι του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Η διακοπή οφείλεται σε καθαρά τεχνικούς λόγους που αφορούν σε ένα ζεύγος διακοπτών που έδιναν εντολή να διακοπή η ηλεκτροδότηση», είπε ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών στον Status fm 107.7 Θεσσαλονίκης και συνέχισε λέγοντας «δεν μπορεί να υπάρχει και επιπλέον γραμμή ηλεκτροδότησης πλέον των τριών που λειτουργούν και τα συστήματα UPS δεν διαθέτουν την τεράστια ενέργεια για να κινήσουν τους συρμούς σε ανάλογες περιπτώσεις».
Δηλώσεις που άφησαν ενεούς τους Θεσσαλονικείς για την ελαφρότητα με την οποία αντιμετώπισε ο Νίκος Ταχιάος το μπλακ άουτ, τη «βόλτα» των επιβατών στη σήραγγα του μετρό και την έξοδό τους από την καταπακτή εξαερισμού.
Στον Νίκο Ταχιάο απάντησε ο Γιάννης Μυλόπουλος, Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ, Επικεφαλής παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας». Ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ (2016-2019), έθεσε σε 14 καίρια ερωτήματα αλλά απάντηση δεν πρόκειται να πάρει όπως και όλοι οι Θεσσαλονικείς.
Το… δούλεμα του υφυπουργού
Με ανάρτησή του ο Γιάννης Μυλόπουλος κάνει λόγο για ανακρίβειες και έλλειμμα ευθύνης και εντοπίζει 14 σημεία που μένουν αναπάντητα από τη δήλωση του Νίκου Ταχιάου και συγκεκριμένα:
- Αποκρύπτει ότι εκτός από το χτεσινό Μπλακ Άουτ έγιναν άλλες τρεις (τουλάχιστον) βλάβες με ακινητοποιήσεις συρμών τις πρώτες 15 ημέρες. Κάθε τρεις μέρες, δλδ, και μια βλάβη περίπου. Που σημαίνει ότι το πρόβλημα δεν είναι μεμονωμένο, αλλά συστηματικό. Που όσο δεν αντιμετωπίζονται οι αιτίες, τόσο θα επιμένει.
- Αποκρύπτει ότι τα πρωτόκολλα ασφαλείας για αποβίβαση επιβατών σε σήραγγες ισχύουν για ακραία και έκτακτα περιστατικά, όπως φυσικές καταστροφές, σεισμοί, πυρκαγιές κλπ.
- Αποκρύπτει ότι στο Μετρό της Αθήνας δεν συνέβη ΠΟΤΕ παρόμοιο περιστατικό εδώ και 24 χρόνια που λειτουργεί.
- Αποκρύπτει ότι πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχουν τέτοιες σκηνές, επιβάτες να περπατούν δίπλα σε ηλεκτροφόρα καλώδια και γραμμές.
- Αποκρύπτει τον κίνδυνο στον οποίο εκθέτουν οι συχνές βλάβες του Μετρό ΑΜΕΑ και ανθρώπους με προβλήματα υγείας, με μωρά και μικρά παιδιά.
- Αποκρύπτει το γεγονός ότι το Μετρό δεν ολοκλήρωσε τα 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που προβλέπουν προδιαγραφές και γι αυτό κάνει δοκιμές εν κινήσει. Θέτοντας σε κίνδυνο χιλιάδες επιβάτες που χρησιμοποιούνται σαν πειραματόζωα.
- Αποκρύπτει τις συνεχείς βλάβες σε ασανσέρ, κυλιόμενες σκάλες και εκδοτικά μηχανήματα, από την πρώτη στιγμή.
- Αποκρύπτει την ταλαιπωρία του κόσμου σε ουρές που κρατούν ώρες για την έκδοση καρτών και εισιτηρίων.
- Αποκρύπτει ότι το Μετρό έχει δικό του υποσταθμό παραγωγής ενέργειας, προγραμματισμένο να λειτουργεί ασταμάτητα σε όλες τις συνθήκες. Και αποδίδει την βλάβη σε τεχνικό πρόβλημα διακοπής ρεύματος.
- Εξακολουθεί την ίδια επικοινωνιακή τακτική του εφησυχασμού, ενώ υπήρξαν προειδοποιήσεις από καιρό ότι το σύστημα ήταν ανέτοιμο να λειτουργήσει εμπορικά.
- Εξακολουθεί να μην αναλαμβάνει τις ευθύνες του για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν στην ημιτελή παράδοση του έργου.
- Εξακολουθεί, ακόμη και σήμερα, να πετά την μπάλα των δικών του ευθυνών και των ευθυνών των υπολοίπων που μας διαβεβαίωναν ότι όλα καλά, παρά τις προειδοποιήσεις, στην κερκίδα.
- Εξακολουθεί να μην διαβεβαιώνει ότι δεν θα συνεχίσουν να συμβαίνουν βλάβες. Απλώς επιδιώκει να τις υποβαθμίσει.
- Εξακολουθεί να μην διατάζει ΕΔΕ για διερεύνηση ευθυνών. Γιατί άραγε; Τι φοβάται;